Translate

6 okt SPF Dans på Skeer

 

Pendeltåg mellan Orsa och Mora startar i jan 2017

Rälsbussen på Inlandsbanan, nu blir den verklighet och det med sex dagliga tåg mellan Orsa och Mora. Tåg som kommer göra det möjligt att pendla mellan Orsa och Mora, inte minst för de lasarettsanställda.

Planen är att den nya pendeltrafiken mellan Orsa och Mora ska komma igång efter julhelgen, men redan före jul kommer rälsbussen från Östersund att trafikera sträckan Östersund-Mora-Östersund.

– Vi har ännu inte fått de så kallade slottiderna när vi kan passera bron över Österdalälven in till Mora. Tanken är att den första rälsbussen ska lämna Orsa så tidigt att de som jobbar på lasarettet ska kunna var där före sju, säger Peter Ekholm som är VD för Inlandsbanan.

Planen är att rälsbussen, som också stannar i Vattnäs, fortsätter ner till Mora. Sedan går den tillbaka till lasarettet och vidare till Orsa. Nästa tur lämnar Orsa så den passerar lasarettet före klockan åtta. På eftermiddagen blir det sedan två nya turer som också ska passa både skolelever och de som jobbar på lasarettet.

– Utöver de här fyra turerna så kommer också det ordinarie dagtåget från Östersund att passera Orsa och sedan gå tillbaka från Mora till Östersund, så tillsammans blir det sex avgångar, säger Peter Ekholm.

Inlandsbanan är överens med Orsa järnvägsförening om att använda lokstallet som finns i Orsa för rälsbussen.

– Det här är fantastiskt bra att vi kan genomföra det här projektet. Vi har haft ett medborgarförslag och det här är riktigt bra, säger Orsa kommunalråd Mikael Thalin.

Mikaels kollega i Mora Anna Hed är lika positiv.

– Det här ser vi som väldigt värdefullt. Det förstärker underlaget för Dalabanan på ett positivt sätt, säger Anna Hed.

Även Dalatrafik är med i projektet, där kommunerna satsar varder 400 000 kronor på att få till den här trafiken.

Både Mikael och Anna betonar också att trafikverket måste återställa rälsen vid Noret så godståg inte måste gå över bron och in på stationsområdet. Det finns redan både järnvägsbank och bro, det är bara växlar och räls som fattas..

Läs hela artikeln i DT här.